/Files/images/Без названия.png/Files/images/image (1).jpg

ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ

Булінг (цькування) – дії учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному чи сексуальному насильстві. Такі дії вчиняються стосовно дитини чи дитиною стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого може бути заподіяна шкода психічному чи фізичному здоров’ю потерпілого. Булінг може здійснюватись також із застосуванням засобів електронних комунікацій.

ЮНІСЕФ визначає булінг (від анг. to bull – переслідувати) як небажану агресивну поведінку дітей шкільного віку, яка призводить до цькування дитини іншою дитиною чи групою дітей з метою приниження, залякування та демонстрації сили.

З прикладами уроків з протидії булінгу в закладах освіти та відповідним системним підходом можна ознайомитись за посиланням.

СИТУАЦІЯ В УКРАЇНІ

Відповідно до дослідження ЮНІСЕФ:

· 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою булінгу;

· 24% дітей стали жертвами булінгу;

· 48% дітей нікому не розповідали про випадки булінгу;

· 44% школярів були спостерігачами булінгу, але ігнорували його, бо їм було страшно за себе;

· більшість дітей булять за те, що вони виглядають, говорять, думають не так, як інші діти.

Навчально-методичний посібник «Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти».

· В Розділі І посібника розміщено навчальну програму «Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти» для слухачів очної форми навчання в системі післядипломної педагогічної освіти.

· Розділ ІІ містить теоретичний та практичний матеріал для викладання Програми. Даний матеріал структуровано відповідно до тематичних модулей. Особливу увагу приділено визначенню та розмежуванню понять «насильство», «жорстоке поводження», «ґендерно зумовлене насильство», «ґендерна рівність», «дискримінація», «домашнє насильство», «булінг»; формуванню навичок ідентифікації постраждалих від жорстокого поводження, насильства, ґендерно зумовленого насильства, домашнього насильства, булінгу.

· Розділ ІІІ містить методичні розробки: «Структуру програми циклу тренінгів для педагогів «Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти» та «Тренінг для батьків здобувачів освіти та персоналу закладу освіти «Протидія та реагування на випадки насильства над дітьми».

Номери телефонів організацій і установ

1547 - Урядова гаряча лінія з попередження домашнього насильства;

0-800-500-225 або 116-111 (для дзвінків з мобільного) - телефонні номери Національної дитячої "гарячої" лінії;

0-800-213-103 (цілодобово та безкоштовно у межах України зі стаціонарних та мобільних телефонів) - Контакт-центр для отримання безоплатної правової допомоги);

Telegram чат-бот "ДіїПротиНасильства" щодо протидії домашньому насильству, який надасть максимально вичерпну інформацію про домашнє насильство, підтримку та допомогу в цьому питанні;

Кол-центр Міністерства соціальної політики України з питань протидії торгівлі людьми, запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей за скороченими телефонними номерами:

· 1578- з питань протидії торгівлі людьми;

· 1588 - з питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей.

Проблеми жорстокого поводження в дитячому середовищі приділяється найпильніша увага. Прояви насильства в дитячому садку відрізняється від насильства в школі. У початковій школі це група дітей, в дошкільному закладі окремі діти. Дуже рідко група дітей, ще рідше, коли залучається весь дитячий колектив. У дитячому садку при насильстві немає попередньої стадії обмірковування. Дошкільнята не усвідомлюють до кінця своїх дій. Відсутнє розуміння наслідків і почуття провини. Виправданням насильства є незначний проступок. Агресивна поведінка дітей розходиться з їх словами.

Як міняється поведінка дитини під час булінгу в ЗДО

Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина:

Вдома:

· не хоче одягатися вранці;

· шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка;

· просить батьків забрати її із дитячого садка раніше;

· плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт – не контактує з однолітками у дворі;

· грає наодинці.

В дитячому садку:

· не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо;

· усамітнюється при будь-якій нагоді;

· часто губить свої іграшки або речі;

· бруднить чи псує одяг;

· грає поламаними іграшками;

· відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театрілізації чигрі;

· не має друзів у групі.

Що робити батькам

· У першу чергу заспокойтесь, і тільки після цього починайте розмову з дитиною.

· Дайте відчути, що ви поруч, готові підтримати та допомогти, вислухати та захистити.

· Запевніть дитину, що ви не звинувачуєте її у тому, що відбувається, і вона може говорити відверто.

· Пам’ятайте, що дитині може бути неприємно говорити на цю тему, вона вразлива у цей момент. Будьте терплячими та делікатними.

· Запропонуйте подумати, які дії допоможуть дитині почуватися у більшій безпеці зараз (наприклад, бути певний час ближче до дорослих, не залишатися довго у ЗДО тощо).

· Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось вихователю чи помічнику вихователя.

· Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга.

· Важливо усвідомити, чому саме дитина потрапила у ситуацію булінгу.

· Обов’язково рекомендуємо з цим звернутися до дитячого психолога.

· Підтримайте свою дитину у налагодженні дружніх стосунків з однолітками.

· Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підтримку.

Пам'ятайте: дитина, що стала учасником цькування (нападник, спостерігач або жертва), яку б позицію вона не дотримувалась при цьому, потребує серйозної роботи з дитячим психологом.

КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ ЩОДО ТЕМИ АНТИБУЛІНГУ

Навчіть дитину захищатися https://mon.gov.ua/storage/app/media/pozashkilna/bezpeka/manual-kindergarten.pdf

Кодекс безпечного освітнього середовища https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/21kbos.pdf

Протидія булінгу в закладах освіти https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/2019-11-25-protydiy-bullingy.pdf

Як зупинити булінг: поради для батьків

Якщо ваша дитина стала жертвою булінгу-поради батькам

Якщо ваша дитина агресор-поради батькам

Скажи булінгу “Ні!” –

5 мультфільмів, які навчають цінувати кожного.

Кiлькiсть переглядiв: 42

Коментарi